Kauppiasblogi

 

Diplomikauppias»

Kauppiaan työ on sellaista, että jokainen päivä on ihan oikeasti erilainen eikä tapahtumarikkaista päivistä puhuminen ole pelkkää sanahelinää. Nyt valmistelemme kovalla kiireellä kaupalla Okeroisten 5-vuotissyntymäpäiviä ja tietysti koko kesäkauden avausta, tärkein sesonki kaupan arjessa on aivan juuri alkamassa! Illat venyvät pitkiksi kun saatan palata kaupalle vielä sulkemisen jälkeen tekemään toimistotöitä, toisaalta taas neljän ruuhkassa on parasta […]

»

Henkilöstön vaihtuvuus»

Olen ollut melko onnekas, kun vaihtuvuus kauppapaikkani työporukassa on ollut melko pientä, hyvistä työntekijöistä kun haluaisi pitää kiinni kynsin ja hampain. Muutaman kerran olen kuitenkin menettänyt osaajia, joiden olisin mielelläni nähnyt jatkavan palveluksessani.  Äskettäin työporukastani lähti eläköitymisen vuoksi kokenut osastonhoitaja, jonka elämänviisauksista olisi riittänyt ammennettavaa vielä moniksi vuosiksi. Koitin kyllä saada hänet vielä hetkeksi jatkamaan, mutta lieneekö kyseessä juuri sitä […]

»

Vege tuli maalle»

Myönnän olleeni väärässä ainakin kertaalleen vuonna 2016: en uskonut vegen eli vegaanisen ruokavalion kasvattavan kovin suurta suosiota maaseudulla, vaikka signaaleja ilmiön voimistumisesta myös kehä kolmosen ulkopuolella saatiin pitkin vuotta. Googlen mukaan vuoden 2016 aikana kasvisruokaan liittyvät haut ovat kaksinkertaistuneet ja esimerkiksi Google trends -analyysipalvelussa eniten nosteessa olevat ruokareseptit tällä hetkellä ovat siemennäkkileipä, kukkakaalipizza ja lehtikaalikeitto. […]

»

Kasvattajakauppiaan ajatuksia»

Olen seurannut työni ohella oman kauppiasvalmennettavani lähtöä kauppiaaksi, siihen ihan omaan ensimmäiseen kauppapaikkaan hyvillä mielin. Kauppiasvalmennuksen jälkeen on alkanut aika, jolloin sitä omaa ensimmäistä kauppapaikkaa odotellaan kuin kuuta nousevaa. Uudesta kauppiaanalusta tuntuu siltä, että osaa kaiken ja on valmis jo hyppäämään siihen omaan paikkaan mahdollisimman nopeasti. Kasvattajakauppiaan rooli on tuoda valmennettavalle uusia haasteita eteen päivittäin, […]

»

Muutama sana hävikistä ja hävikintorjunnasta K-ruokakaupoissa»

Elo-syyskuun vaihteessa vietettiin Kuluttajaliiton järjestämää hävikkiviikkoa, jonka tavoitteena oli kannustaa kaikkia ruokahävikin vähentämiseen sekä ruuan arvostukseen lisäämiseen. Ruuan hävikki on saanut paljon mediahuomiota viime aikoina – erityisesti on puhuttu kauppojen hävikistä. Aihe onkin erittäin tärkeä ja on hyvä, että siitä keskustellaan. Oman osuutensa keskusteluun on tuonut myös eduskunnassa oleva lakialoite, jonka yli 100 kansanedustajaa on […]

»

Uudistuva ruokabisnes»

Sain ilon osallistua 14.-15.6.2016 Food Business Summit -tapahtumaan, joka järjestettiin kotiseudullani Seinäjoella. Tapahtuman keskeisiä teemoja olivat uudistuva ruokabisnes, kansainvälistyminen ja digitaalisuus. Kaksipäiväisen seminaarin aikana kuultiin ajatuksia herättäviä puheenvuoroja mm. entiseltä Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreckilta, Kyrö Distilleryn Miko Heinilältä, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilältä sekä europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäeltä. Lisäksi ääneen pääsivät lukuisat pienyrittäjät sekä asiantuntijat. Erityisesti Bruce […]

»

Yhden miehen mainostoimisto»

”Marketing is everything”. Klassinen ja tuttu toteamus kaikille, jotka ovat joskus suorittaneet markkinointiin liittyviä perusopintoja. Tämä markkinoinnin merkitystä ylikorostava toteamus sopii verrattain hyvin myös päivittäistavarakauppaan. Markkinointi ja siihen läheisesti liittyvä mainonta ovat ehdottomasti yksiä keskeisimpiä tekijöitä, joilla päivittäistavarakaupat ja kauppaketjut voivat erottautua kilpailijoistaan. K-ruokakauppojen markkinointi pohjautuu kolmeen tekijään (kuvio 1). Kaiken perusta on ketjun markkinointi, […]

»

Talviriehaa ja huopatossutehtailua»

Tammi-helmikuu ovat haastavaa aikaa ruokakaupassa. Pakkaset ja lumisateet karkottavat ihmiset takuuvarmasti ja asiakkaat makselevat joulun ja talvilomien luottokorttilaskuja, eli ruokaan ei käytetä rahaa niin kuin normaalisti. Yleinen taloudellinen tilanne ei helpota asiaa, tarjoustuotteita ostetaan enemmän ja ”punalapputuotteet” ovat haluttuja. Meidän työssä hiljaisemmat ajat tuovat esiin henkilökunnan ammattitaidon siinä kuinka hävikkiä ja tuotevalikoimaa hallitaan silloin, kun menekki […]

»

Inventaarioita ja vesivahinkoja»

Uudessa kauppapaikassa aloittaminen ei koskaan ole helppoa, on monia asioita selvitettävänä ja hoidettavana. On sopimuksia, jotka pitää uusia ja kilpailuttaa. Täytyy selvittää henkilökunnan tilanne ja mahdolliset lisärekrytoinnin tarpeet. Tavarantoimittajien kanssa täytyy sopia yhteistyökuviot kuntoon. Uudessa kauppapaikassa on monia toimintaympäristöön liittyviä asioita, mm. kuka vastaa jätehuollosta ja kuka taas kiinteistöstä. Ja tietysti pitäisi vielä tutustua uusiin […]

»

Uusi vuosi, uudet tuulet»

Kauppapaikassani Lahdessa on taas vuosi mennyt ja arki pyörii tasaiseen tahtiin. Kaksi lahtelaista joulua nähneenä tiedän tuntevani taas paremmin suomalaista ruokakulttuuria. Pirkanmaalta tänne muuttaneena olen huomannut paljon eroja asiakkaiden ostokäyttäytymisessä ja siitä mitä joulupöytään katetaan. Tampereella asiakkaat halusivat pateita ja lanttuhautaa, täällä ostetaan jauhettua maksaa ja kirjolohta! Ensimmäisen kerran jouluna tuotteiden hinta on ollut korostetun tärkeä tekijä ruokaostoksissa, oli kyse […]

»

Jalasjärvellä kudottiin joulumieltä»

Haastoin marraskuun lopussa yhdessä henkilökuntani kanssa asiakkaamme kutomaan villasukkia hyvää tarkoitukseen. Kaupalle perustettiin villasukkien keräyspiste, jonne asiakkaat saivat tuoda itse kutomiaan villasukkia, jotka ennen joulua lahjoitettaisiin Jalasjärven kotihoidon kautta ikäihmisille. Kauppias lupasi lähteä talkoisiin mukaan lahjoittamalla villasukkien kaveriksi suklaalevyn, mikäli alkuperäinen keräysastia saataisiin täyteen ennen keräyksen päättymistä sunnuntaina 20.12.2015. Tempaus sai räjähtävän lähdön ja jo ennen […]

»

Vastuullisuus on valintoja»

Lähes päivittäin kauppiasta ja kaupan henkilökuntaa lähestyvät erinäiset tavarantoimittajat ja maahantuojat edustamiensa tuotteiden ja tuotemerkkien kanssa tarkoituksenaan luonnollisesti saada heidän tuotteitaan mahdollisimman paljon kaupan hyllyille. Nämä tahot voivat edustaa jotain monikansallista suuryritystä kuten Nestleä tai Procter & Gamblea, he voivat olla jonkin kotimaisen suuryrityksen edustajia kuten Valion tai Atrian, paikallisia pientoimittajia tai sitten muita pieniä […]

»

Lupauksista ja niiden pitämisestä»

Kauppiaan työ on päivittäistä lupauksien tekemistä, pitämistä ja joskus unohtamista. Sopimuksia tehdään niin tavarantoimittajien kuin työntekijöidenkin kanssa, lupaillaan puolin ja toisin niin paljon erilaisia asioita joka päivä. Toimin lähes päivittäin erilaisten myyntiedustajien kanssa jotka lupailevat kauppiaalle kaikenlaista laidasta laitaan. Osa pitää lupaukset kun taas osa unohtaa saman tien kun ovat saaneet tuotteensa myytyä ja kävelleet […]

»

Laita hyvä kiertämään»

Meillä on täällä kaupan aulassa ollut tyhjä liiketila johon oli aikoinaan suunniteltu apteekkia. Lupia ei saatu, joten tila on ollut nyt monta vuotta tyhjillään. Tullessani tänne kauppiaaksi aloin heti miettimään liiketilalle käyttöä. Lähdin selvittämään saisimmeko sen meidän omien asiakkaiden käyttöön, ikäihmisten tapaamispaikaksi. Tästä aloitettiin rakentamaan Ainon tupaa, senioreiden omaa olohuonetta! Kaupassa käy ikäihmisiä joille kaupan myyjä […]

»

Jalasjärvelle pantiin oma olut»

Jalasjärven kunta sulautuu vuodenvaihteessa 2015-2016 osaksi Kurikan kaupunkia. K-kauppa ja monesti myös K-kauppias ovat erityisesti pienillä paikkakunnilla näkyviä ja aktiivisia toimijoita, joten pelkällä olankohautuksella emme voineet Jalasjärven kunnan lakkauttamista ohittaa. Mietin, että mikä voisi olla sopiva tapa kunnioittaa lähes 150-vuotisen kunnan pitkää ja komeaa historiaa. Olin aiemmin kauppiasharjoitteluni aikana K-supermarket HerkkuDuossa Tampereella teettänyt Pyynikin käsityöläispanimolla […]

»

Introvertti vai ekstrovertti»

Kävin puhumassa Lahden seudun opinto-ohjaajille kaupan liiton tilaisuudessa kauppiasyrittäjyydestä. Puheessani otin esille mitä kauppiasyrittäjyys on ja kuinka erilaiset ihmiset hakeutuvat K-kauppiaiksi. Monet koulussa huonommin pärjäävät nuoret saattavat loistaa työelämään tutustumisissa alalla ja yllättäen myöhästelevistä, hiljaisista ja saamattomista nuorista nouseekin esiin aivan uusia piirteitä kun päästään kaupan hektiseen elämään mukaan. Kuinka takarivin pulpetissa venyvästä nuoresta voi […]

»

Tekemättömyys on suurin epäonnistuminen»

Seuraa tuttuja tarinoita kaikille päivittäistavarakaupan parissa työskenteleville: kauppaketju investoi uuteen kauppapaikkaan, joka osoittautuu kehnoksi päätökseksi, lihatalo tuo markkinoille uutuuden, joka ei käykään kaupaksi tai kauppias järjestää tapahtuman, joka ei tuo asiakkaita paikalle. Työntekoon, yrittämiseen ja yleensäkin kaikkeen tekemiseemme liittyy aina suuri epäonnistumisen riski. Mokaaminen, möhliminen, kämmääminen, feilaaminen tai penkin alle mennyt suoritus ovat meille kaikille […]

»

Palvelulla parhaaksi»

Elintarvikkeiden hinnat ovat olleet vahvasti esillä eri medioissa. On kuitenkin hyvä välillä muistaa mikä on yksi tärkein valintakriteeri kun puhutaan hyvästä kaupasta. Ei, se ei ole hinta vaan se on asiakaspalvelu. Me kauppiaat tarjoamme K-kaupoissa joka päivä todella laajan valikoiman, laatua, tuoreutta ja ammattitaitoista palvelua. Meillä on töissä ammattikokkeja, koulutamme aktiivisesti henkilökuntaamme ja työntekijämme ovat […]

»

Mitä tapahtui kauppiaan housuille?»

Parin viikon päästä tulee itselleni täyteen ensimmäinen vuosi kauppiaana. Vuoteen on mahtunut kaupallisia onnistumisia ja epäonnistumia – onneksi kuitenkin vaaka kallistuu enemmän onnistumisten puolelle. Epäonnistumiset ovat usein liittyneet ns. tavarapeliin eli siihen, että hyllyssä on oikea määrä tuotteita oikeaan aikaan. Erityisen haasteellista on ollut, ja tulee varmasti jatkossakin olemaan, tarjoustuotteiden menekin ennustaminen. Ei ole kauppiaan […]

»

Joulua ja Uuttavuotta kohti»

Loppuvuoden juhlapyhät ovat haasteellista aikaa. Teollisuuden tulee varautua kausituotteiden toimittamiseen ja kauppojen taas niiden myymiseen. Tuotteita tulisi varata juuri oikea määrä molemmin puolin, jottei hävikkiä pääsisi syntymään. Mutta toisaalta mahdollinen asiakasmäärän kasvu tai lasku voi aiheuttaa kaupalla haasteita tuotteiden tilausmäärissä. Käytännössä useat kausituotteet tilataan hyvissäajoin ja tarkkaa asiakasmäärän muutosta ei tuolloin voida vielä ennustaa. Meillä […]

»