Yhden miehen mainostoimisto

”Marketing is everything”. Klassinen ja tuttu toteamus kaikille, jotka ovat joskus suorittaneet markkinointiin liittyviä perusopintoja. Tämä markkinoinnin merkitystä ylikorostava toteamus sopii verrattain hyvin myös päivittäistavarakauppaan. Markkinointi ja siihen läheisesti liittyvä mainonta ovat ehdottomasti yksiä keskeisimpiä tekijöitä, joilla päivittäistavarakaupat ja kauppaketjut voivat erottautua kilpailijoistaan.

K-ruokakauppojen markkinointi pohjautuu kolmeen tekijään (kuvio 1). Kaiken perusta on ketjun markkinointi, joka koostuu monista asioista, näkyvimpinä ovat erilaisissa medioissa näkyvät mainokset kuten valtakunnalliset lehti-ilmoitukset, radio- ja televisiomainokset, suorajakelut sekä sähköiset markkinointikanavat. Vanhan väittämän mukaanhan missään muussa Euroopan maassa ei päivittäistavarakauppa käytä lehti-ilmoitteluun niin paljon rahaa kuin Suomessa – mitään virallista lähdettä en tosin tälle väittämälle löytänyt. Tämän lisäksi ketjumarkkinointiin kuuluvat myös esimerkiksi myymälämarkkinointimateriaali sekä ketjun brändi ja sen hallinta.  Alueellista ketjumarkkinointia toteutetaan alueellisilla kampanjatuotteilla sekä mahdollisilla markkinointiringeillä, joissa saman alueen kauppiaat toteuttavat yhteistä markkinointia hyväksi katsomissaan medioissa.

kolmioKuvio 1 K-ruokakauppojen markkinointi

Valtakunnallinen ja alueellinen ketjumarkkinointi luovat hyvän perustan yksittäisen K-ruokakaupan markkinoinnille. Harvassa ovat kuitenkaan ne K-ruokakaupat, joiden markkinointi koostuisi ainoastaan ketjuohjatusta toiminnasta, vaan lähes kaikille on myös jotain omaa  kauppakohtaista markkinointia. Perinteisesti kauppakohtainen markkinointi on saattanut tarkoittaa esimerkiksi paikallislehti-ilmoittelua tai suorajakelu-flyieria kaupan lähialueelle. SoMe-aikakautena kuluttajia tavoitellaan myös entistä enemmän verkon välityksellä ja lähes kaikille K-ruokakaupoilla taitaakin nykyään olla facebook-sivusto. Kauppias myös kuuluu ja näkyy paikallisessa toiminnassa mm. sponsoroinnin kautta.

Aloittaessani kauppiasuraani, keskityin hyvin vahvasti paikallislehti-ilmoitteluun mainonnassani. Hyvin nopeasti perustin myös kaupalle facebook-sivun, jollaista sillä ei vielä ollut. Paikallislehti-ilmoittelu ja aktiivinen some-päivittely olivat varsin toimiva yhdistelmä, vaikkakin lehti-ilmoitteluun liittyi tiettyjä rajoitteita, kuten ilmestymispäivät, lukijakunnan rajallisuus sekä korkeat kustannukset.

Edellä mainituista syistä aloin noin puoli vuotta sitten miettimään vaihtoehtoa lehti-ilmoittelulle. Päädyin lopulta oman flyierin eli lentolehtisen painattamiseen. Jonkinlaisena Tee se itse -miehenä en päästänyt itseäni helpolla, vaan hankin raskaaseen kuvankäsittelyyn soveltuvan tietokoneen sekä kuvankäsittelyohjelmiston ja opettelin sen käytön (kuva 1). Useiden unettomien öiden jälkeen olen hiljalleen päässyt sisälle mainoksen valmistumiseen liittyviin saloihin: yritys ja erehdys on tässäkin paras oppimismalli! Kaksipuolisen A4-kokoisen lentolehtisen painatus tapahtuu Saksassa erään verkkokaupan kautta sen kustannustehokkuuden ja toimitusnopeuden vuoksi. Flyierin jakelusta kaupan vaikutusalueen noin 4000 talouteen vastaa Suomen Suoramainonta.

flyieritKuva 1 Kauppiaan omaa flyieri-tuotantoa

Tällä hetkellä kauppakohtainen mainontani pohjautuu siis omaan viikottaiseen suorajakeluuni sekä Facebook-ilmoitteluun. Olen alkanut myös ostamaan näkyvyyttä facebookista  ns. karusellimainoksen muodossa (kuva 2). Karusellimainos on osoittanut tehokkaaksi keinoksi tuoda esiin erityisesti kärkikampanjatuotteita ja se tavoittaa myös hyvin kasvavaa mobiilikäyttäjien joukkoa. Mainokset tavoittavat kuluttajia lisäksi instagramin puolelta.

karuselliKuva 2 Facebookin ns. karusellimainos, erityisen toimiva mobiilikäyttäjien kasvavan joukon tavoittamiseen

Tämä perinteisen suorajakelun ja nykyaikaisen some-mainonnan kombo vaikuttaa tällä hetkellä varsin tehokkaalta ja myös kustannuksiltaan järkevältä kokonaisuudelta. Muutaman kerran yön pikkutunneille asti lentolehtistä tietokoneella taittaessani olen todennut, että kaikkein helpoin tapa tämä ei ole, mutta itsensä kehittäminen tällä saralla on ollut todella palkitsevaa ja oman työn tulokset voi nähdä heti. Erityisesti tietotekniikan kehitys on mahdollistanut sen, että nykyään lähes kuka tahansa voi valmistaa laadukasta ja jopa lähes ammattimaista markkinointimateriaalia nopeasti ja edullisesti. Uusien markkinointiväylien kehittely ja kokeilu niin ketju- kuin kauppakohtaisesti onkin ensiarvoisen tärkeää  – vanhoja hyväksi todettuja keinoja kuitenkaan unohtamatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 

Ilari Kontsas

Ilari Kontsas

Perinteinen ekonomin urapolku kirkastui kauppiasyrittäjyydeksi jo opintojen loppuvaiheessa. Menestyminen ruokakauppiaana ei kuitenkaan ole koulutuksesta kiinni, vaan omasta asenteesta ja intohimosta liiketoiminnan kehittämistä kohtaan. Ruokakauppiaana olen toiminut K-supermarket-ketjussa helmikuusta 2014 alkaen.

Lisää artikkeleitani