Vege tuli maalle

Myönnän olleeni väärässä ainakin kertaalleen vuonna 2016: en uskonut vegen eli vegaanisen ruokavalion kasvattavan kovin suurta suosiota maaseudulla, vaikka signaaleja ilmiön voimistumisesta myös kehä kolmosen ulkopuolella saatiin pitkin vuotta. Googlen mukaan vuoden 2016 aikana kasvisruokaan liittyvät haut ovat kaksinkertaistuneet ja esimerkiksi Google trends -analyysipalvelussa eniten nosteessa olevat ruokareseptit tällä hetkellä ovat siemennäkkileipä, kukkakaalipizza ja lehtikaalikeitto.

Erikoisruokavalion kysyntä on ollut voimistuva trendi alalla jo pidempään, mutta tänä vuonna kysyntä vegen ympärillä on ollut niin voimakasta, ettei voida enää millään muotoa puhua marginaalisesta ilmiöstä edes maaseudulla. Omat silmäni avautuivat viimeistään syksyn asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksia peratessa, kun useassa avoimessa kommentissa toivottiin lisää vegeruokaa kaupan valikoimiin tai erillistä vegehyllyä.

Puhtikaura, juuresleivät, nyhtökaura, härkis sekä kookosrasvasta valmistetut maidottomat jäätelöt ovat vain muutamia esimerkkejä tänä vuonna markkinoille tulleista vege-uutuuksista, jotka ovat saavuttaneet hyvän vastaanoton kuluttajien keskuudessa ja onnistuneet vakiinnuttamaan paikkansa ruokakaupan hyllyiltä. Monissa K-ruokakaupoissa on jo otettu käyttöön erillinen vegehylly, josta kasvisruokailijan on helppo löytää hakemansa tuote.

Vegen suosion taustalla lienevät läntisen maailman  megatrendit terveellisyydestä, vastuullisuudesta ja ekologisuudesta. Kuluttajat tiedostavat kulutustottumuksien vaikutukset omaan terveyteen ja ympäröivään maailmaan entistä paremmin.  Kaupan näkökulmasta vegaanisen tarjonnan lisääminen mahdollistaa asiakaskunnan laajentamisen ja kaupan profiloitumisen kilpailijoista erottuvalla tavalla. Ilahduttavan paljon uusista vegetuotteista on kotimaista alkuperää. Lisäksi kaupan näkökulmasta positiivinen asia on myös se, että tuotteilla on pääasiassa varsin pitkät päiväykset.

K-ruokakaupat ovat usein olleet ruokatrendeissä ja erikoisruokavalioiden huomioimisessa edellä kilpailijoitaan. Myös vegaanisen ruokavalion osalta uskon, että K-ruokakaupat tarjoavat tällä hetkellä kuluttajille laajimman mahdollisen valikoiman. Mutta koska sitten Jalasjärvelle saadaan vegehylly? Kunhan kauppias on ensin sulatellut jouluna nautitut kinkkusiivut, voidaankin alkaa suunnitella vegehyllyä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 

Ilari Kontsas

Ilari Kontsas

Perinteinen ekonomin urapolku kirkastui kauppiasyrittäjyydeksi jo opintojen loppuvaiheessa. Menestyminen ruokakauppiaana ei kuitenkaan ole koulutuksesta kiinni, vaan omasta asenteesta ja intohimosta liiketoiminnan kehittämistä kohtaan. Ruokakauppiaana olen toiminut K-supermarket-ketjussa helmikuusta 2014 alkaen.

Lisää artikkeleitani