Inventaarioita ja vesivahinkoja

Uudessa kauppapaikassa aloittaminen ei koskaan ole helppoa, on monia asioita selvitettävänä ja hoidettavana. On sopimuksia, jotka pitää uusia ja kilpailuttaa. Täytyy selvittää henkilökunnan tilanne ja mahdolliset lisärekrytoinnin tarpeet. Tavarantoimittajien kanssa täytyy sopia yhteistyökuviot kuntoon. Uudessa kauppapaikassa on monia toimintaympäristöön liittyviä asioita, mm. kuka vastaa jätehuollosta ja kuka taas kiinteistöstä. Ja tietysti pitäisi vielä tutustua uusiin asiakkaisiin, jotta kauppa saadaan rakennettua juuri heitä varten sopivaksi.

Jotta kaupan vastaanottaminen olisi käytännössä mahdollista, niin myös koko tuotevarasto ja muut myymälässä olevat tavarat tulee inventoida. Tietotekniikka helpottaa varaston inventointia, joten kaikkea ei tarvitse laskea kerralla, vaan sitä voidaan laskea osissa. Itselläni kaupanvaihto tapahtui lennossa, joten laskettavana oli kahden kaupan varastot (uuden ja luovutettavan kaupan). Tietysti vuoden suurin sesonki, eli Joulu ja vuodenvaihde, osuivat juuri tähän inventaarion ajankohtaan, mutta selvisimme siitä hyvin ja varastot saatiin laskettua suunnitelmien mukaan.

K-supermarket Arabian vastuuhenkilöstö vaihtui miltei kokonaan, joten tämä aiheutti itselleni rekrytointihaasteen ja henkilökunnalle haasteen saada uuden kaupan rutiinit haltuun mahdollisimman nopeasti. Inventaarioon johtuvista syistä kaupan varastoa ajetaan usein alas ja näin kävi tässäkin tapauksessa. Tietysti ajankohdasta johtuen toimituspäivät eivät olleet parhaat mahdolliset ja teknisistä ongelmista johtuen, varastomme pääsi tyhjenemään haluttua enemmän, emmekä ehtineet saamaan tarpeeksi tavaraa. Onneksi saimme haasteet selätettyä ja hyllyyn tavaraa.

Jotta kaikki ei olisi ollut aivan liian helppoa, niin kova pakkanen aiheutti kylmälaitehälytyksiä aamuöinä, joten univajettakin pääsi syntymään.

Pakkanen aiheutti myös toisenlaisia ongelmia, eli vesiputkemme pääsi jäätymään ja aiheutti aamuyöstä vesivahingon. Saadessani puhelun hälytyskeskuksesta, en heti ymmärtänyt, että kyse oli juuri meidän myymälästämme, ei kauppakeskuksesta. Ylitimme uutiskynnyksen mukavasti ja puhelin soi tästä syystä koko päivän. Todellisuudessa selvisimme todella pienin vahingoin.

Myös, kaiken tämän muun hässäkän keskellä, influenssa-aalto pääsi tarttumaan meidän henkilökuntaamme, mutta onneksi tämä ei aiheuttanut normaalia suurempia ponnistuksia.

Paljon on vielä rutiineja opeteltavana, valikoimaa kehitettävänä, osastoja rakennettavana, jotta myymälä saadaan rakennettua juuri meidän asiakkaillemme sopivaksi. Mutta juuri tästä syystä olen kauppiaana, rakkaudesta lajiin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 

Sasu Hamina

Sasu Hamina

Minulla on metsänhoitajan tutkinto ja olen toiminut opintojen jälkeen jonkin aikaa konsulttina. Kauppiaana toimiva ystäväni pyysi minut jouluapulaiseksi omaan kauppaansa. Kipinä syttyi muutaman tiiviin työpäivän aikana ja nyt myös minulla on oma kauppa.

Lisää artikkeleitani